رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبر داد

افزایش موارد اسهال ویروسی نسبت به سال گذشته

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم آنلاین مطرح کرد

تایید ابتلا به وبا در کردستان | نشانه‌های بیماری را جدی بگیرید

بیماری‌ وبا در کشورهای همسایه ما مانند عراق و پاکستان شایع شده و به تازگی نیز نتایج آزمایش یکی از افراد مشکوک به این بیماری در کشورمان از سوی آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت مثبت اعلام شده‌است. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند شهروندان ‌باید نکات بهداشتی را بیش از گذشته جدی بگیرند. در ادامه درباره این بیماری و خطر شیوع آن با دکترمریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۷۰۸۹۴
نویسنده مهدی آیینی

تایید ابتلا به وبا در کردستان | نشانه‌های بیماری را جدی بگیرید

با توجه به انجام ‌آزمایش‌های بیشتر آیا ابتلا به وبا در بین افراد مشکوک به این بیماری در کردستان تایید شد؟

در بین موارد مشکوک به بیماری آزمایش یکی از این افراد در آزمایشگاه مرجع، مثبت اعلام شده است.

روند انجام آزمایش‌ها و تایید ابتلا به این بیماری چگونه است؟

‌چند مورد مشکوک به ابتلا به بیماری وبا در کردستان شناسایی شده است. این‌ بیماران افرادی هستند که اخیرا به عراق سفر کرده‌ و پس از بازگشت به کشورمان نشانه‌های ابتلا به بیماری را پیدا کرده‌اند.
تایید ابتلا به وبا در کردستان | نشانه‌های بیماری را جدی بگیرید
برای تایید ابتلا به بیماری‌ در افراد مشکوک آزمایش‌ها درچند سطح انجام می‌شود؛ ابتدا در سطح شهرستان بررسی می‌شود. اگر نتیجه مثبت بود آزمایش در سطح دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و در نهایت اگر نتیجه دوباره مثبت باشد، برای بررسی نهایی آزمایش در ‌آزمایشگاه مرجع انجام می‌شود. ‌دراین بین موارد ابتلا به وبا که به تایید آزمایشگاه مرجع رسیده، تنها یک مورد است. البته از سایر افراد مشکوک به بیماری نیز مراقبت می‌شود.‌

‌به این ترتیب‌ باید فقط نگران شیوع این بیماری در کردستان باشیم؟ یا احتمال شیوع این بیماری در استان‌های دیگر هم وجود دارد؟

در این بین بحث مرزهای شرقی نیز مطرح است. چون براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در پاکستان شیوع وبا را شاهد هستیم. با توجه به اینکه با این کشور نیز مرز مشترک داریم باید مراقب باشیم که از این منطقه نیز بیماری وارد کشور نشود.

‌ می‌توانیم بگوییم‌ در استان‌های مرزی کشور به جز کردستان بیمار مشکوک به ابتلا به وبا نداریم؟

‌ نظام مراقبت ما به این شکل است که اگر بیماری با تابلوبالینی اسهال حاد آبکی به مراکز درمانی مراجعه کند از نظر ابتلا به وبا آزمایش می‌شود. به این شکل نمی توان گفت موارد ابتلا به اسهال حاد در دیگر استان‌ها وجود ندارد. اما تاکنون مورد قطعی ابتلا به وبا در سایر استان‌های ‌ کشور گزارش نشده است.

چقدر باید نگران شیوع وبا در کشور باشیم؟

این بیماری قدرت سرایت پذیری بالایی دارد. درست است که در سال‌های اخیر ابتلا به بیماری در کشورمان انگشت ‌شمار بوده، برای نمونه سال‌ گذشته یک مورد و در سال 99 نیز فقط یک مورد ابتلا به این بیماری در کشور ثبت شده است. اما به هر صورت خطر اینکه میکروارگانیسم وارد کشور شود و از طریق آب غیر بهداشتی و یا فاضلاب و یا مواد غذایی آلوده سبب انتقال بیماری شود، وجود دارد.

به همین دلیل از شهروندان درخواست می‌کنیم بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنند. شست‌وشوی صحیح دست واطمینان پیدا کردن از سلامت آب و مواد غذایی باید جدی گرفته شود، چراکه با توجه به اینکه در فصل گرم سال هستیم در کنار وبا احتمال ابتلا به سایر بیماری‌هایی که از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود، نیز وجود دارد.

چند درصد از مبتلایان به وبا جان خود را از دست می‌دهند؟

این مساله به به عوامل مختلفی بستگی دارد. در 80درصد موارد ممکن است، بیماران نشانه‌ای جدی نداشته باشند. در حدود 15درصد موارد نیز نشانه‌های ابتلا به بیماری خفیف است. در 5درصد موارد اما بیماران دچار اسهال آبکی خیلی شدید می‌شوند. نگرانی ما از نظر عوارض به این 5درصد بر می‌گردد. البته نباید فراموش کرد؛ ‌بیمارانی که نشانه‌ ابتلا به بیماری را ندارند نیز میکروب را از طریق مدفوع دفع می‌کنند و خطر انتقال بیماری به دیگران را دارند.

برای فردی که‌ با تابلوی اسهال آبکی شدید به وبا مبتلا می‌شود، مهمترین خطر کم آبی شدید است، چون‌ به دنبال آن بحث نارسایی کلیه ‌و کاهش شدید قند خون مطرح است. اگر چنین بیماری به موقع برای درمان مراجعه کند احتمال خطر مرگ و میر به کمتر از یک درصد می‌رسد. اما اگر بیمار به موقع مراجعه نکند و تحت درمان قرار نگیرد تا 50درصد خطر مرگ ناشی از بیماری ‌ وجود دارد. بنابراین میزان احتمال مرگ در این بیماری بستگی دارد به اینکه بیمار برای درمان چه زمانی اقدام می‌کند.

آخرین موردی که در کشورمان بیماری به دلیل ابتلا به وبا فوت کرده چه زمانی بوده است؟

دقیق به خاطر ندارم. اما در سال‌های اخیر بیماری به دلیل ابتلا به وبا فوت نکرده است.

با توجه به اینکه در فصل‌گرم سال قرار داریم، تعداد افرادی که به اسهال دچار می‌شوند، افزایش یافته است. بیمارانی که دچار اسهال می‌شوند چه موقع باید به پزشک مراجعه کنند؟

در فصل‌های گرم سال همواره نگرانی افزایش موارد ابتلا به اسهال وجود دارد. ‌ کاهش بارش و افزایش خشکسالی نیز در کل دنیا خطر شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا را افزایش می دهد . بخشی از موارد ابتلا به اسهال‌‌ ممکن است ناشی از عوامل ویروسی ، میکروبی یا انگلی باشد. نکته مهم این است که در همه این موارد اولین اقدام مشترک جبران کم آبی است. بهترین راه استفاده از محلول او.آر.اس است.

در مواردی که بیرون روی بیمار زیاد است یا تب بالا دارد و یا در مدفوع‌اش خون دیده می‌شود، بیمار باید سریع به پزشک مراجعه کند. البته اگر بیمار کودک زیر پنج سال، مادر باردار، فرد دارای بیماری زمینه‌ای و یا سالمند نیز باشد باید‌ زودتر به پزشک مراجعه کند.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا رعایت چه نکاتی ضروری است؟

‌راه اصلی انتقال این بیماری مشخص است، چراکه از طریق خوراکی وارد بدن می شود. به این ترتیب مصرف آب آلوده، غذای غیر بهداشتی و میوه و سبزیجاتی که به درستی شسته نشده باشند، مهمترین فاکتورهای خطر و ابتلا به بیماری هستند. بنابراین همه شهروندان باید ‌غذایی را مصرف کنند که از سلامتش مطمئن باشند یا کاملا پخته شده باشد.

علاوه براین اگر شهروندان سالاد و میوه مصرف می‌کنند باید از نحوه شست‌وشوی آن مطمئن شوند و از همه مهمتر از سلامت آب شرب یا آبی که برای شست‌وشوی ظروف استفاده می‌کنند، اطمینان پیدا کنند. البته رعایت بهداشت دست نیز بسیار مهم است. شهروندان باید بعد از توالت، قبل از غذا خوردن و ‌پیش از تهیه غذا ‌ دست‌های خود را به شکل مناسب با صابون بشویند.

شهروندان در برخی استان‌ها از کیفیت پایین آب آشامیدنی گلایه دارند. آیا وزارت بهداشت نظارت دقیقی بر کیفیت آب‌های آشامیدنی دارد؟

بحث کیفیت آب در حیطه فعالیت همکارانم در مرکز سلامت محیط و کار است. اما ‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت نیرو سلامت آب‌های لوله کشی را به طور مرتب بررسی می ‌کنند.

با جوشاندن آب می‌توان از سلامت آن اطمینان پیدا کرد؟

میکروب‌ها دربرابر حرارت خیلی حساس هستند. بنابراین در شرایطی که به آب سالم دسترسی نداریم جوشاندن آب حداقل به مدت یک دقیقه یکی از راه‌های اطمینان پیدا کردن از سلامت آب است.


مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها